Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.

A támogatásról részletes információt itt találsz.

  • KarrierIndító
  • Állások
  • Események
  • Cégek
  • Blog
  • Munkaadóknak

Menü

  • KarrierIndító
  • Állások
  • Események
  • Cégek
  • Blog
  • Munkaadóknak
  • Regisztráció
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Belépés

Hírek

Mitől önvezető egy autó? - Interjú Takács Árpáddal 2.rész

Újítás
2016. november 09.

Előző cikkünkben az önvezető autók jellegzetességeiről olvashattatok. Ma folytatjuk...

Ez mennyiben bővítette a fejlesztési irányt?

Már nemcsak kizárólag a kameraképek feldolgozásával foglalkozunk, hanem a teljes környezetfelismerés, a 3D-rekonstrukció, a lokalizáció, az útvonaltervezés, az intelligens döntéshozatal, az autó teljes irányítása is a kutatás-fejlesztéseink között van. Ehhez készítjük most a prototípust, amelyet terveink szerint jövő év januárjában Las Vegasban, a CES-en (Consumer Electronics Show) mutatunk majd be.

A kameralapú felismerés mögött mesterségesintelligencia-alapú objektumdetekció található, ez felel a sávok, a közlekedés résztvevőinek azonosításáért (gyalogos, autósok, motorosok, autóbuszok stb.). A nagy kihívás ebben a mesterséges intelligencia, ez végzi a képfelismerést, valamint ennek egy továbbfejlesztése felel a döntéshozatalért, és az autó irányításában is részt vállal.

Mennyire lesz biztonságos az önvezető autó?

A közlekedésben a legnagyobb veszélyt a hús-vér sofőrök jelentik, ma az utakon csak az USA-ban több mint egymillióan halnak meg évente közúti balesetben, és ezek 90%-át emberi mulasztás okozza. Az önvezető autózás nemcsak kényelmi funkciókat nyújt majd, hanem vélhetően jelentősen növeli a biztonságot. Léteznek elkerülhetetlen balesetek, amelyek egy önvezető autóval is megtörténhetnek majd. Mi azon dolgozunk, hogy abszolút értékben is csökkenjen a balesetek száma. Szerintem lesz egy pont, ahol bebizonyosodik: az önvezető autózás biztonságosabb, még ha lesznek is elkerülhetetlen balesetek.

A carsharing egy párhuzamos trend ezzel, vagy befolyásolják is egymást?

Népszerű lesz az autómegosztás, már csak azért is, mert ha az autó felvesz minket, és elvisz A pontból B pontba, majd B pontból elmegy valaki másért, azzal elég jól lehet csökkenteni a saját autók számát és költségét, ugyanis mindössze az autó amortizációját és az üzemanyagot kell megfizetnünk. Utóbbi ráadásul feltehetően áram lesz, így olcsóbbá válik. Biztos vagyok benne, hogy a két technológia nagyban fogja egymást segíteni, az más kérdés, ha az önvezető autózás széles körben elterjed, akkor átalakulhat a városok struktúrája is. Nem lesz szükség hatalmas parkolókra, mivel az autókat nem kell a közelünkben tartani – azok folyamatosan szállíthatják az utasokat, és akár a városon kívül is vagy egy megadott telephelyen várakozhatnak. Nem kell parkolóhelyet keresni, csökkennek a dugók, az ingázás során a vezetéssel töltött időnk felszabadul, tudunk dolgozni, pihenni, szórakozni az autókban, így nincs kizárva, hogy az emberek messzebb költöznek, a városok szétterjedtebbek leszek, hiszen nem veszítjük el az időt a vezetéssel.

Az AdasWorks konkrétan mivel foglalkozik?

Mindent, ami ehhez szükséges, ami horizontálisan terjeszthető kompetencia, azt házon belül oldjuk meg. Az önvezető autózásnak három lépcsője van: a percepció, azaz a környezet felismerése, az intelligens döntéshozatal, illetve az ezáltal elvárt cselekvés, a parancsok kiadása az autónak. Felismerésszinten a kamerás rendszer tartalmaz egyfajta mesterséges intelligenciát, úgynevezett neurálisháló-alapú felismerést – ezen belül a környezet 3D-rekonstrukcióját is –, ezáltal meg tudjuk mondani, hogy hol vagyunk a térben, mi van körülöttünk, ez hogyan változik: az adott objektumokat követni tudjuk, elhelyezkedésüket pedig előre jelezni.

A második szint a döntéshozatal, ez egy másik típusú mesterséges intelligenciát igényel, lényege, hogy az adott közlekedési szituációban a célokat ismerve hogyan cselekedjünk, hogy az a szabályok, az optimális mozgás és a biztonságosság feltételeit is kielégítse.

A harmadik szint maga a vezérlés, a tervezett trajektória (pályavonal) megvalósítása és az autó irányítása. Ezzel mind együtt jön létre egy önvezető autó.

Hol jelenik meg elsőként az önvezetés mint funkció?

Mivel a városi közlekedési szituációk nagyon komplexszé válhatnak, ezért elsősorban autópályán jelenik meg az önvezető funkció. Nemcsak lényegesen egyszerűbbek az itt kialakuló helyzetek, hanem a kamionok, teherautók a legtöbb idejüket az autópályán töltik a teherszállítás során, az önvezető megoldásokkal pedig tehermentesíteni tudjuk a sofőröket, fel tudjuk gyorsítani a fuvarozást, csökkennek a költségek.

Milyen szakemberek dolgoznak az AdasWorksnél?

2015 júliusában jött létre a vállalat, a Kishonti Kft.-ből kiválva. Akkor 15 fővel indultunk, az idei év során visszaolvadt az AdasWorksbe a Kishonti Kft., így már több mint 100 fő dolgozik a cégben.

Elsősorban a képfeldolgozás és a mesterséges intelligencia területéről vannak nálunk mérnökök, de tesztelő és vezetésbiztonsági (safety) csapat is dolgozik nálunk, amely arról gondoskodik, hogy a kikerülő termékek megfeleljenek a szigorú autóipari előírásoknak. A csapat részét képezik továbbá a robotikai, szabályzástechnikai mérnökök, akik az autó irányításáért felelnek.

Szeptember elején nyitottuk meg irodánkat a Szilícium-völgyben, fontos hogy ott legyünk, hiszen a technológiában nagyok és kicsik mind ott találkoznak. A tengerentúli iroda az üzletfejlesztésre és a salesre koncentrál, fejlesztés csak Magyarországon van.

Ennek mi az oka?

A hazai fejlesztéseket fontosnak tartjuk, jó az IT- és fejlesztő alapanyag, igyekszünk a legjobb fejlesztőket megtalálni. Tény ugyan, hogy a munkaerőhiány minket is érzékenyen érint: kutatók, fejlesztők és programozók tekintetében is hiány van az országban.

Milyen szakmai előnyök szükségesek?

Az algoritmus- és mesterségesintelligencia-kutatók tekintetében fontos a jó algoritmikus és absztrakciós képesség, a matematikai alapoknak a helyükön kell lenniük – ezek kellenek ahhoz, hogy a hetente frissülő technológia, a mesterséges intelligencia újításait értelmezni, saját ötleteinkkel továbbfejleszteni tudjuk. A C++ programozók esetében szintén fontos az algoritmikus tudás és a tapasztalat. A párhuzamos programozásra, grafikus kártyák programozására szakosodott szakemberekből szintén nagy hiány van.

Meghackelhetők lesznek az önvezető autók?

Sok olyan cég van, amely kifejezetten a kiberbiztonsággal foglalkozik, hogy ez ne történhessen meg. A vezető nélküli technológia által vezérelt járművek rendszere zárt lesz, a környezettel – más járművekkel, infrastruktúrával – történő kommunikáció során pedig szintén alapvető a biztonság. Személyes véleményem szerint ettől nem kell félni. De ugyanúgy bárki kiszórhatja a rajzszöget az útra…

 

Olvass tovább!

Mitől önvezető egy autó? - Interjú Takács Árpáddal 1.rész

Miskolcról szállítanak három kontinensre

Már a végzésük előtt elkelnek a BME mérnökei

Elektromos autót nyomtatott magának egy cseh startup

Forrás: gyartastrend.hu
 
Ajánlom ismerőseimnek Küldés emailben

Ajánlott állások

Szakszolgálati kiberbiztonsági gyakornok
 Budapest
MAVIR ZRt.
Egészségügyi asszisztens
 Budapest
Swiss Medical Services Kft.
Német nyelvű telefonos ügyfélszolgálat
 Budapest
Intrum ASC Kft.
Beyond Banking gyakornok
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
Global Markets gyakornok
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
Még több hasonló állás

Közelgő események

Összes esemény


@
  • Adatkezelési tájékoztatóban
  • Felhasználási feltételekben
  • GYIK
  • Hirdetési lehetőségek
  • Kapcsolat
  • Copyright © 2025 frissdiplomas.hu

Elfelejtett jelszó
 Profilom

 Beállítások

 Letöltések

 Kilépés