Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.

A támogatásról részletes információt itt találsz.

  • KarrierIndító
  • Állások
  • Események
  • Cégek
  • Blog
  • Munkaadóknak

Menü

  • KarrierIndító
  • Állások
  • Események
  • Cégek
  • Blog
  • Munkaadóknak
  • Regisztráció
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Belépés

Hírek

Jó befektetés a fejvadász?

2015. április 23.

A legtöbb vállalatnál szűkösre szabott HR budget miatt sokan önerőből oldják meg a toborzást, és igyekeznek felkutatni a legjobb szakembereket, akik hosszú távon tudják támogatni cégüket és el is köteleződnek a vállalat mellett. Vajon mi az igazán jó stratégia a toborzás költséghatékonysága szempontjából? Ha az új munkatársak toborzását a HR osztályok saját maguk oldják meg, vagy ha külső segítséget vesznek igénybe?

Az az olcsó, amire nem költünk?

A kérdés elsőre abszurdnak tűnhet, hisz egyértelmű, hogy az az olcsó, amire nem költünk. De ez azért nem ennyire evidens, és lényegesen összetettebb is a dolog.
Lássuk, mik azok a tényezők, amiket a mérlegelés során szem előtt kell tartanunk.

A legtöbb HR-es idejének legelenyészőbb százalékát teszi ki a toborzás legfontosabb és leghatékonyabb mozzanata: a jó jelöltek interjúztatása.
Napjuk legnagyobb részét adminisztratív feladatok, a beérkező önéletrajzok átböngészése, és a megfelelő jelöltek utáni kutatás jellemzi. Az egy-egy állást megpályázók közül jó esetben is csak 10-15 olyan jelölt érkezik, akik jónak tűnnek az adott pozícióra szakmailag, majd a telefonos vagy személyes interjú során kiderül, hogy közülük csak 1-2 olyan, akik személyiségben is megfelelnek a cég által támasztott összes elvárásnak. Ám, amíg ebbe a fázisba eljut a kiválasztás, hetek, sőt gyakran hónapok telnek el, és a HR-es kollégák nem kevés munkaórát töltenek gyakorlatilag felesleges munkával, amíg az alkalmatlan jelölteket kiszűrik. Értékes órák telnek adminisztrációval, és persze a napi feladatokkal, amik mellett szinte lehetetlen visszajelzést adni a nem megfelelőnek ítélt jelölteknek. Ezzel komolyan sérülhet a cég brandje, és igencsak rossz fényt vet a PR-jukra.
Ha kiszámoljuk mennyi az órabér, és megszorozzuk a felesleges adminisztratív munkákkal amit a hirdetés feladása, a jelöltek előszűrése jelent, máris jelentős összeget kaphatunk.


Hirdetés

A legnagyobb állásportálokon egy-egy hirdetés feladása és az adatbázisukhoz való hozzáférés százezres tétel. Ez a beruház minden bizonnyal fog eredményeket hozni, és jelentős számú bejelentkezőnk lesz a pozícióra, de korán sem biztos, hogy jók. A nagy mennyiségű bejelentkezők sokszor inkább terhet, mint előnyt jelentnek, hisz onnantól következik a munka oroszlánrésze.
A speciális pozícióknál, - különösen a közép- és félősvezetőknél - pedig igen nehéz bejelentkezőkből betölteni a munkát. Itt hatalmas szükség van a fejvadászok kapcsolati tőkéjére és a klasszikus értelemben vett networkingre, fejvadászatra.


Gyorsaság

Az idő pénz. És az idő tényező a HR-esek egyik legnagyobb mumusa. A fentebb taglalt elhúzódó kiválasztás közben fennáll a veszély, hogy egy jó jelölt időközben elhelyezkedik, hiába is jutunk végül el oda, hogy azt mondjuk: ő kell nekünk.
Vannak esetek, amikor egy pozíciót körülbelül tegnapra kellett volna betölteni, azaz sos új munkatársra van szükség. A fejvadász cégeknek erre az esetre is jól bejáratott rendszerük van, a könnyebb pozíciókra akár már néhány napon belül releváns pályázók anyagait tudják továbbítani a megbízó felé, így minimalizálva a munkaerő-kiesés okozta deficitet a cégnél.
Egy magasan kvalifikált kolléga a munkaidejének első hónapjaiban akár többszörösen is behozhatja a toborzására szánt költséget, hisz hozzáadott szakmai értékével nagyban segíti a cég növekedését, fejlődését, és versenyképességét a piacon.

Olcsó húsnak...?

Ha eldöntöttük, hogy fejvadász segítséget veszünk igénybe, nem árt jól megvizsgálni saját céljainkat és a cégek által kínált lehetőségeket. Minden toborzó és tanácsadó cégnek megvan a saját specifikációja, amiben kiemelkednek. Ha ez viszont csak az árképzésük, nem biztos hogy egyből örülnünk kell, és hegyezni a ceruzát a szerződés aláírásához.
A legfontosabb, hogy azt érezzük, a külső segítség, a profi fejvadász, maximálisan meg szeretné ismerni azt a pozíciót, amire keresi számunkra a legjobbakat. Sőt, ha először dolgozunk velük, behatóan kell tanulmányozniuk magát a céget is. Ez a folyamat talán néha terhesnek tűnhet, de ha igazán jó fejvadászt találtunk, rengeteget fog kérdezni, hogy pontosan felmérhesse az igényeinket. Ez jó jel. Ha ezt a megismerési folyamatot elodázzák, nem biztos, hogy jó helyen járunk…

Jó döntés = megtérülés

Mindenképp érdemes a fejvadász cégek megismerése, próbáljunk ki akár többet is, ha valamelyikkel nem voltunk maximálisan elégedettek, és vonjuk le a kellő konklúziókat. Az alaposság fontos egy ilyen hosszú távú, bizalmi viszony kialakításához.
Az biztos, hogy a külső segítség számtalan terhet vesz le a vállunkról, és egyértelműen gyorsan megtérülő befektetést jelent.

Forrás: Beck&Partners
 
Ajánlom ismerőseimnek Küldés emailben

Ajánlott állások

Digitális infrastruktúra diákmunka
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
Portfóliómenedzsment gyakornok
 Budapest
MAVIR ZRt.
Üzletkötő (hunter)
 Budapest
VET-PROFIL Kft.
Állatorvos
 Bóly
Bonafarm Zrt.
Compliance gyakornok
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
Még több hasonló állás

Közelgő események

VII. Mindset Meetup
  2025. augusztus 23.
Nyílt nap - Coach KÉpzés (ICF Level 1) és Trénerképzés
  2025. augusztus 26.
Women in Data Science Budapest
  2025. október 09.
Összes esemény


@
  • Adatkezelési tájékoztatóban
  • Felhasználási feltételekben
  • GYIK
  • Hirdetési lehetőségek
  • Kapcsolat
  • Copyright © 2025 frissdiplomas.hu

Elfelejtett jelszó
 Profilom

 Beállítások

 Letöltések

 Kilépés