Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Sztorikra márpedig szükség van! Milyen egy jó történet és miként lehet word-of-mouth marketingstratégiánk alapköve? Miért fontos, hogy ne csak sikereinket, de félelmeinket és hibáinkat is elmondjuk üzleti partnereinknek, vásárlóinknak? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az alábbi írásban.
A történetek segítenek az emlékezésben. Kognitív pszichológiával foglalkozó kutatások szerint a tapasztalatoknak és a nyers információknak így adunk kontextust, így építjük fel a „teljes képet” egy-egy helyzetre vonatkozóan. Segítenek a döntéshozatalban – nemcsak a mindennapokban, hanem az üzleti életben is. Éppen ezért fontos, hogy üzletemberként is egyedi és emlékezetes sztorikat meséljünk; olyanokat, amelyek megkülönböztetnek versenytársainktól és kivívják célcsoportunk szimpátiáját.
Egy történet akkor sikeres, ha mesélője képes felkelteni a hallgatóság figyelmét és elérni, hogy később is beszéljenek róla. Nicholas Reese marketing szakember szerint, ha képesek vagyunk inspirálni közönségünket, kihívást kínálni nekik, tanítani őket, és még érzelmeket is ki tudunk váltani belőlük, szinte már nyert ügyünk van.
Persze van még néhány íratlan szabály, amit nem árt, ha betartunk.
Most gondoljon mindenki a kedvenc történetére, legyen az mese, szépirodalom, film, vagy színdarab! Szinte biztos, hogy legtöbbünknek egy olyan sztori jutott eszébe, amelynek (nagyon leegyszerűsítve):
Első lépésként vállalkozásunk vagy termékünk identitását kell meghatároznunk – kik voltunk a kezdet kezdetén? Ez után következhet a „mesénk” kulcsa, a fordulat, ami elindított minket fejlődésünk útján: hogyan ismertük fel, hogy mi az, amin változtatnunk kell, és miként kezdtünk hozzá? Amitől pedig igazán emberivé, ezáltal pedig emlékezetessé válik majd történetünk, az az, ha megmutatjuk, milyen nehézségekkel kellett megküzdenünk ezen az úton. De ne csak azokat említsük, amiket sikeresen legyőztünk. Merjük vállalni bukásainkat is! Csak így adhatunk hiteles képet magunkról: a legtöbb ember sokkal fogékonyabb az „elvárások vs. valóság”-történetekre, mint a cukormázas sikersztorikra.
Nem feltétlenül. Egy jó vezetőnek viszont nemcsak a múltról kell átfogó tudással rendelkeznie: szükséges, hogy a múltbéli tapasztalatok alapján előrevetítsen egy lehetséges jövőképet is. Ehhez pedig természetesen szintén a történetmesélés a legkézenfekvőbb eszköz. Tehát, ha képesek vagyunk meggyőző és inspiráló sztorikat felépíteni, jó úton haladunk afelé is, hogy sikeres vezető váljék belőlünk.