Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Nem a pénz motiválja leginkább a legjobb alkalmazottakat – mondja Laszlo Bock, a Google személyügyi igazgatója. Vannak az anyagiaknál sokkal fontosabb szempontok is.
Számos cég küzd azzal, hogy nem tudja megtartani a legjobb munkatársait, mert könnyen máshová csábulnak egy előnyösebb fizetési ajánlat hatására. Ez is a témák között szerepelt azon a panelbeszélgetésen, amelyet a Bloomberg rendezett, és amelynek egyik résztvevője Laszlo Bock, a Google HR-főnöke volt.
A kiváló munkatársak elvándorlása ma a cégek egyik legkomolyabb problémája, mert a tudásközpontú gazdaságban az emberi erőforrás az egyik legfontosabb érték. Bock szerint a pénz máshová csábíthatja ugyan az alkalmazottakat, de ha meg akarják őket tartani, nem csupán anyagiakban kell gondolkodni. Hiszen a Google első száz alkalmazottja ma is a cégnél dolgozik, mondott egy példát a HR-vezető, holott a vállalati részvénypakettjük biztosította jövedelemből élve akár a lábukat is lógathatnák.
Bock szerint két fő ok van, ami miatt az alkalmazottak egy adott cégnél maradnak:
„Ezért olyan fontos a kiválasztás” – mutatott rá Bock. A Google kiválasztási folyamata rendkívül alapos, és minden egyes jelöltet ugyanolyan gondosan bírálnak el, legyen szó adminisztratív asszisztensről vagy vezető programozóról. A jelölttel elbeszélget a potenciális közvetlen főnöke, a potenciális csapat, akikkel dolgozni fog, teszteli egy kiválasztási bizottság, végül maga a vezérigazgató, Larry Page is találkozik vele.
„Az emberek a pénznél többre vágynak – mondta Bock. – Olyan munkát akarnak végezni, aminek értelme van, jelent valamit.” Ha az alkalmazottak fontos célokért dolgozhatnak, akkor maradnak a helyükön, de a dolognak van még egy legalább ilyen fontos haszna. Bock a Wharton Egyetem professzora, Adam Grant kutatását idézte, aki arra jutott, hogy ha az emberek valamilyen jelentőségteljes dologhoz tudják kötni a munkájukat, annak hatékonysága az ötszörösére növekszik.
Érdekes módon az, hogy a Google legendás módon kényezteti az alkalmazottait – ingyenes ínyenc étel-ital, masszázs, fodrászat, mosoda, kocsimosás és olajcsere stb – nem bír különösebb jelentőséggel a munkatársak lojalitását illetően. Értékelik, hogy tejben-vajban fürösztik őket, de nem emiatt vannak oda a cégért.
„Az a helyzet, hogy a sok kényeztető juttatás nem marasztalja, de nem is vonzza az embereket” – árulta el Bock. A cég számos módon kifejezett gondoskodó hozzáállása növeli a munka hatékonyságát, jelentős közösségépítő szerepet tölt be, jó tőle a hangulat, de Bock szerint ha valaki menni akar, emiatt nem fog maradni.