Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.

A támogatásról részletes információt itt találsz.

  • Szolgáltatások
  • Referenciák
  • Kapcsolat
  • in English
  • Blog
  • Álláskeresőknek

Menü

  • Szolgáltatások
  • Referenciák
  • Kapcsolat
  • in English
  • Blog
  • Álláskeresőknek
  • Regisztráció
  • Belépés
  • Belépés

Hírek

Az álláskeresési folyamatok 80 százaléka a neten zajlik

2014. november 24.

A hatékony és professzionális HR-es munkához engedhetetlen lépést tartani a technika fejlődésével, és kihasználni a social média által nyújtott széleskörű lehetőségeket. Ez a forradalmi újítás már jó néhány éve elkezdődött, és nem is vitatott, hogy ha nem követjük a trendeket és aknázunk ki minden lehetőséget, a cégünk és a toborzási- kiválasztási folyamataink hatékonyságát csökkentjük. Az új keletű toborzási formák miatt a HR és a marketing- kommunikációs osztályok munkafolyamatai elválaszthatatlanná válnak.

Social média a munka világában

A közösségi oldalak térhódításának egyértelmű hozadéka, hogy már nem csak a magánéletben, hanem a munkában is fontos szerep jut ezeknek az oldalaknak. Munkáltatói és munkavállalói részről is érdekes dologról van szó. A munkavállalóknak alaposan oda kell figyelni, milyen digitális lábnyomokat hagynak maguk után, milyen képet kommunikálnak magukról az interneten, hisz ha nem tartanak tudatos kontrollt, néhány kattintással a HR-esek pontosan láthatják, milyen buliban jártak a hétvégén, mik a politikai nézeteik, vagy milyen, amikor a negyedik sörtől felbátorodva barátaik ölelésében vigyorognak a kamerába. Most azonban fókuszáljunk a HR-esek megsokszorozódott lehetőségeire, a toborzási folyamatokban.

Magyarországon, már 2013-ban elmondható volt, hogy az álláskeresési folyamatok 80 százaléka az interneten zajlott. Jó néhány éve a HR-esek és toborzó irodák is felfedezték a közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket, hiszen nem csak az aktív, hanem a passzív munkavállalók is elérhetőek, lényegesen gyorsabban, mint 10 évvel ezelőtt.

Bár a közösségi oldalak kezelése általában a marketing és kommunikációs osztály feladata, a HR osztálynak szinte lehetetlen, és nem is tanácsos kivonni magát ezekből a folyamatokból.

A facebook és a LinkedIn

Célcsoportunktól és a profilunktól függőn rengeteg lehetőségünk van az online világban megjelenni. Vállalati célokra használhatjuk a Foresquaret, a Google+-t, a Twittert, a Pinterestet stb. Ám a két legismertebb és leginkább használt közösségi oldal a Facebook és a LinkedIn. Jól elkülöníthető célcsoportokat tudunk elérni velük. Míg a Facebookon az entry level állásokra, a középfokú végzettséget igénylő (vagy még azt sem) pozíciókra találunk könnyen jelölteket, a LinkedIn az álláskeresők egy sokkal hivatalosabb, magasabban pozicionált platformja lett, ahol a felsőfokú végzettséggel rendelkező, közép- vagy felsővezető beosztásban lévő jelölteket tudjuk felkutatni. Tanulmányok szerint a HR-esek 93%-a használta már a LinkedIn-t jelöltek megkeresésére, és minden negyedik szakember talált már megfelelő jelöltet a Fecbookon. A keresési lehetőségek tárháza a LinkedIn-en sokkal szélesebbek, pláne, mióta lehetőség van üzleti Recruiter csomagot vásárolni évi 4.500 euróért.

A LinkedIn 2014 augusztusában érte el az 500.000 magyar tagot és 4.100 magyar cég van jelen.

A HR-esek szűrni tudnak korra, nemre, végzettségre, pozícióra, skillekre, a lehetőségek és a kulcsszavak száma végtelen. Ezzel a módszerrel a passzív álláskeresők célzottan elérhetőek, a fejvadász maga dönti el, hogy a személyes profilja alapján kihez kopogtat be virtuálisan és invitálja meg egy állásinterjúra. Arra vonatkozólag, hogy a fejvadászat ilyen módja milyen hatásfokkal működik, és milyen arányban váltanak munkahelyet a szakemberek, nincsenek hivatalos adatok.

A facebook a toborzási folyamatok ilyen mértékű támogatására és szakemberek felkutatására kevésbé alkalmas. Sokkal inkább a céges image, személyes márka építése érdekében elengedhetetlen. Egyetlen cég sem engedheti meg magának, hogy ne legyen aktívan jelen a Facebokon a céges profiljával. A hírnév növelésére, bizalom építésére és cégünk üzeneteinek, célkitűzéseinek, politikájának kommunikálására tökéletes felület.

Megfelelő, arculathű vállalati Facebook oldalt üzemeltetni nem kis feladat, és általában nem egy emberes mutatvány. A legtöbb cég a Facebookon való jelenléte tökéletességének érdekében külsős céget bíz meg, akik miután pontosan megismerik a vállalati filozófiát, értékeket és az elérendő célokat, hatékony kampányokat építenek fel.

A Facebook profil érdekes a kollégák szemszögéből is, hisz saját profiljukon kommunikálnak a munkahelyükről, élményeikről. Hogy erre menyire gyakorol kontrollt a cég, és van-e valamilyen szabályzat, nagyon változó, de mindenképp érdemes erre is odafigyelni. Ahogy változó az is, hogy egy-egy HR-es szakember csekkolja-e a jelöltek profiljait.

Adatlapról ítélni?

Az erre vonatkozó vélemények megoszlanak. Vannak, akiknek az első lépések között szerepel a Facebook adatlap felkeresése, hisz egy-egy nem megfelelő biztonsági beállításokkal ellátott Facebook idővonal nagyon beszédes lehet, és elképzelhető, hogy azonnal döntő jelentőséggel bír egy olyan kép vagy megmozdulás, ami nem fér bele cégfilozófiánkba.

A másik álláspont szerint épp ez a hirtelen, gyakran felületes benyomás a jelöltről az, ami miatt nem néz utána közösségi oldalakon a kutató, hiszen, ha a személyes interjú során szakmailag és emberileg is meggyőző a jelölt, teljesen mindegy - hogy bizonyos határok között- éli a mindennapjait, mit csinál szabadidejében.

Új technológiák a gyorsaság érdekében

Amikor technikai fejlődésről értekezünk, nem csak a social média felületek kiaknázásról kell beszélnünk. Szó szerint új távaltokat nyitott meg a videó- állásinterjú, ami megosztja a HR-esek véleményét, de az vitathatatlan, hogy ez az eszköz is a piaci igényekhez igazodó felgyorsult toborzási folyamatokat hivatott támogatni, és hatékonyan meg is teszi azt. A gyorsaság kulcsszóvá vált HR-es körökben, vannak munkahelyek, ahol a HR-terület munkatársai éves teljesítmény bónuszába beépítették azt is, milyen gyorsan találnak kollégát egy területre.

Sok nagy cégnél és multinál működik remekül a belső munkatársajánló rendszer, aminek segítségével a már náluk dolgozó kollégák ajánlhatják ismerőseiket egy-egy meg nem hirdetett munkakör betöltésére, mely után "fejpénzt" oszt a cég a munkatársnak.

A piacon fellehető toborzási rendszerek közül a HR Felhő reagált is erre a piaci igényre, egyik modulja épp ezt a belső ajánlást hivatott kezelni.

HR-esek kommunikációs szerepkörben

Összességében tehát elmondható, hogy a HR nem létezhet technológia nélkül, és komoly összeolvadást és csapatmunkát igényel a marketinggel. A HR-eseknek kommunikációs szerepkört is fel kell vállalniuk, a kommunikációs és marketing szakembereknek, pedig behatóan kell ismerni a HR-folyamatokat, hogy azokat megfelelő eszközökkel támogatni tudják.

A közösségi médiában való aktív részvétel alapkritérium a brandépítésnél, és nyitottnak kell lenni az újdonságokra, ha nem akarunk kiaknázatlanul hagyni egyetlen lehetőséget sem a tökéletes jelöltek elérésére.

Személyesen az igazi?

Persze az összes technológiai forradalom, határokat és célcsoportokat áthidaló eszközök tárházának ellenére, vannak dolgok, amiket nem lehet helyettesíteni. A személyes találkozás benyomása pontosan ilyen. Hiába a videoönéletrajz, a számtalan felületen csekkolható személyes profil és referenciák, a személyes interjú során sok olyan apróságra is fény derülhet, amikre a profi fejvadászoknak igenis szükségük van a megfelelő döntéshozatalhoz.

Hogy milyen újdonságok várhatóak a közeljövőben, és ezek hogyan tudják kiszolgálni a toborzási- kiválasztási folyamatokat, még a jövő zenéje. De annyi biztos, hogy a lehetőség tárháza végtelen, élni kell velük, és a szakemberek egymás részfeladatinak alapos ismeretével és közös munkával hatékonyabb, gyorsabb kiválasztási folyamatokat érhetnek el.

Forrás: HR Portal
 
Ajánlom ismerőseimnek Küldés emailben

Ajánlott állások

Junior tanácsadó
 Budapest
AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt.
OCT IT Support CoE gyakornok
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
iOS fejlesztő gyakornok
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
Kötelező szakmai gyakorlatos Zala vármegye
 Zalaegerszeg
OTP Bank Nyrt.
Junior SRE Support Engineer
 Budapest
KBC Global Services Hungary
Még több hasonló állás

Közelgő események

recruiTECH CEE 2025
  2025. Máj 23.
Összes esemény


@
  • Adatkezelési tájékoztatóban
  • Felhasználási feltételekben
  • GYIK
  • Hirdetési lehetőségek
  • Kapcsolat
  • Copyright © 2025 frissdiplomas.hu

Elfelejtett jelszó
 Profilom

 Beállítások

 Letöltések

 Kilépés