Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A családbarát munkahely kialakításának eredményességét is vizsgálta közös kutatásában a Nemzeti Munkaügyi Hivatal (NMH), valamint a Magyar
Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézete (GVI). Az eredmények 8416 cégvezető válaszain alapulnak.
A családbarát munkahely fogalma és az azzal kapcsolatos pályázat ismertsége viszonylag magas a vállalatok körében, ám annak ellenére, hogy már 16 éve
létezik, a vállalatok 40 százaléka még nem hallott róla. Az arány a tisztán hazai tulajdonú cégek között még magasabb (42 százalék).
A gyermekes, vagy idős szülőket gondozó munkavállalóknak kialakított családbarát lehetőségek közül a legelterjedtebb az, hogy a munkaidő beosztásánál
és a szabadság kiadásánál figyelembe veszik az oktatási intézmények nyitva tartását (a vállalatok háromnegyede él ezzel). Emellett népszerű eszköz a
részmunkaidős munkavégzés (66 százalék) és a képzések (54 százalék), illetve a rugalmas munkaidő lehetőségének biztosítása is (51 százalék).
Jóval kevésbé elterjedt a gyermekes munkavállalók számára nyitva álló távmunka lehetősége (a cégek 14 százalékánál van ilyen). A legritkábban
alkalmazott eszközök a bölcsődeióvodai elhelyezés támogatása és a gyermekek napközbeni felügyelete (játszószoba, napközi) a munkahelyen. Tehát a
gyermekes munkavállalók újbóli munkába állását elősegítő intézményi eszközök csak elvétve jelennek meg a magyarországi vállalati gyakorlatban, holott
ezek elterjesztése jelentős hasznokkal járhat a munkavállalók számára, amiből a vállalatok is sokat profitálhatnak az elkötelezett, lojális munkaerő révén.
Az adatok azt mutatják, hogy a családbarát lehetőségeket a nagyvállalatok, a szolgáltató szektorban működők, a külföldi (rész)tulajdonban levők, illetve a
jó üzleti helyzetű cégek alkalmazzák a legnagyobb arányban. Kivétel ez alól a havi néhány órás munkaidőkedvezmény, amit leggyakrabban a kisvállalatok
vesznek igénybe.
Az egyegy vállalatnál alkalmazott családbarát lehetőségek számát tekintve az látszik, hogy egy jól behatárolható vállalati kör az, amely jellemzően több
családbarát eszközt is alkalmaz. Ezek a külföldi tulajdonú, a szolgáltató szektorban működő, valamint a legalább 250 főt foglalkoztató nagyvállalatok. A
hazai tulajdonú kisvállalatok körében ezek a gyakorlatok még nem terjedtek el, részben valószínűleg anyagi okok, másrészt pedig a vállalati kultúra
sajátosságai miatt. Emellett az is látható az adatokból, hogy a jó üzleti helyzetű, illetve a pozitív kilátásokra számító cégek hajlamosabbak családbarát
eszközökre „áldozni".
Fontos kiemelni azt, hogy az alkalmazott családbarát eszközök számát az befolyásolja legerőteljesebben, hogy az adott vállalat indulte már a családbarát munkahely pályázaton. Azok a vállalatok, amelyek már indultak, vagy legalábbis hallottak róla, átlagosan jóval több családbarát lehetőséget kínálnak
később is a munkavállalóik számára, mint a többi vállalat. Ez az eredmény arra mutat rá, hogy a családbarát munkahely pályázat fontos eszköz a magyarországi vállalati kultúra fejlesztésében és a családbarát attitűd elterjesztésében.