Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Az egészségre, a biztonságra és a környezetre ártalmas magatartás ösztönözésének tilalmáról szóló szabály betartásának szempontjából vizsgálta a tévéreklámokat az ÖRT. A monitoring 99 százalékos megfelelést hozott.
Az átfogó vizsgálat sokkal több, mint a monitoring. Szempontok kidolgozása, reklámok ellenőrzése, workshop, tanulságok és a tapasztalatok megosztása – így válik kerek egésszé, és a szakma számára hasznossá a monitoring vizsgálat.
A társszabályozási megállapodás alapján évente két átfogó ellenőrzést végez az ÖRT. 2015 második félévében a szeptemberben közzétett tévéreklámokat az egészségre, a biztonságra és a környezetre ártalmas magatartás ösztönözésének tilalmáról szóló szabály betartásának szempontjából vizsgálták. A vizsgált 6745 reklám 656 különböző kreatív megoldást jelentett, és a vizsgálat 99,0%-os megfelelést hozott, vagyis 7 problémás és 8 aggályos elemet tartalmazó reklámfilmet találtak. A reklámokban is be kell kötni a biztonsági övet – nemcsak a gépkocsi reklámokban, a gyerek ne használjon veszélyes eszközt szülői felügyelet nélkül, a környezet károsítása, például szemetelés mint elfogadott mozdulat ne legyen a reklámokban. Az eredmények alapján pedig szerencsére ez nem is jellemző.
Az előszűrés során problémásnak ítélt reklámról a társszabályozási szerződés szerint az ÖRT elnöksége dönti el, hogy a probléma súlyossága indokolja-e, hogy eljárást indítsunk. Jelen esetben nem komoly vagy durva hibáról, inkább apró bakikról volt szó, így döntésünk értelmében nem indítottunk eljárást, viszont fontosnak tartottuk, hogy a médiát és a reklámozót is tájékoztassuk a kifogásolt elemekről, és felhívjuk a figyelmet a jövőben figyelembe veendő szempontokra – jelentette ki Megyer Örs, az ÖRT elnöke.
A monitoring vizsgálat már önmagában is nagy munka, de a lényeg nem csupán a reklámok ellenőrzése, a számszaki eredmény vagy a jelentés elkészítése. A szempontokat egy szakértő, gyakorló szakemberekből álló csapat segítségével állítottuk össze, és a vizsgálati folyamat lényeges eleme, hogy az érintettek tájékoztatásán túl egy workshop keretében osztottuk meg a vizsgálat tanulságait, és tettük közzé a témához kapcsolódó útmutatónkat. Meggyőződésem, hogy így lesz kerek a történet, és a további jó megfelelés érdekében így tudunk tenni a szakmáért – hangsúlyozta Fazekas Ildikó ÖRT főtitkár.
A szakma büszke lehet a 99%-os megfelelési eredményre. De mint tudjuk, az ördög a részletekben rejlik, ezért fontosnak tartottuk, hogy a vizsgálati szempontokat megosszuk a tagjainkkal és az érintettekkel, hogy a jövőben is elkerüljék a bakikat, és még tudatosabban figyeljenek az egészségre, biztonságra és környezetre ártalmas magatartás elkerülésére a reklámokban – tette hozzá Kázmér Judit az ÖRT alelnöke.
Olvass tovább!
Netre terelik a médiavásárlást
Lassít a papír, gyorsít a digitális