Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A friss kutatások szerint már nem csak a fiatalok, de az ötvenes korosztály is szívesen böngész mobilról. Percek kérdése, hogy áttörjön a mobilos vásárlás is, ráadásul a Google is díjazza - nem kérdés tehát, hogy szükség van mobilbarát weboldalra. Kérdés, milyen legyen.
A keresőoptimalizálásról szóló cikkek nagy része több 10, vagy akár több 100 olyan faktort is felsorol, amelyek hatással lehetnek a keresőkben elfoglalt rangsorra. Ezek azonban mind-mind eltérő súllyal szerepelnek. A legtöbb keresőmotor (pl: Google, Yahoo, Bing) esetében nagy vonalakban azért tudni lehet, hogy milyen szempontokat vesznek figyelembe a rangsorolásnál. Viszont a szempontok súlyát már nem. Ezek meghatározásakor a legtöbb esetben csak elemző cégek, ügynökségek és felhasználók által futtatott tesztekre és azok eredményeire tudunk támaszkodni.
Ezek a súlyok ráadásul nem állandóak, idővel meg is változhatnak. Erre pedig a Google is fel szokta hívni a figyelmet és a nagyobb algoritmusfrissítések idején az új szempontokat, vagy a súlypontváltozás tényét is publikálni szokták.
Ilyen változás volt a Google 2015. április 21-én bejelentett algoritmus frissítése is. Ettől a naptól kezdve világszinten aktiválódott az a szempont, aminek köszönhetően a weboldal mobilra optimalizáltsága befolyásolja a keresési találatok sorrendjét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a mobilbarát oldalak előrébb kerülnek a találatok között, a nem mobilbarátok pedig visszacsúsznak. Ez persze nem feltétlenül napok alatt következik be, de néhány hét vagy hónap alatt már látható mozgás indult meg.
Egy oldalt akkor tekintünk mobilbarátnak, ha különböző eszközökön (pl: mobilon, tableten) fölösleges interakciók (kicsinyítés, nagyítás, elforgatás) nélkül is könnyen használni tudja azt a felhasználó. Ez persze indirekt módon kihat a keresőoptimalizálásra is.
Keresés során a Google célja, hogy a legjobb találatokat adja a felhasználóknak. Ha a felhasználó pedig nem boldogul el mobilról egy oldalon, akkor a kereső azt idővel hátrébb fogja sorolni. Ennek következtében azok az oldalak maradnak elől a rangsorban, amelyek jól optimalizáltak minden mobileszközre. Vagyis 2015. április óta már nem éri meg kispórolni ezt a technikai lépést. Legalábbis akkor, hogyha fontos a cégünk számára a SEO.
Ha pedig nem, akkor vizsgáljuk meg, hogy a lehetséges megoldások közül melyik a legelőnyösebb számunkra. Ezt az optimalizálást többféleképpen is el tudjuk érni. Akár reszponzív desingnal, akár dinamikus kiszolgálással, akár teljesen elkülönített oldalakkal.
A mobilbarát, vagy más néven mobile-friendly oldal kifejezést sokan összekeverik a reszponzív designnal. A két kifejezést szinonimaként használják, holott ez nem fedi a valóságot. Sokak úgy gondolják, hogyha egy oldal nem reszponzív, akkor nem is mobilbarát. Ez viszont így nem igaz. Az összefüggés úgy szól, hogy: minden reszponzív weboldal mobilbarát, de nem minden mobilbarát weboldal reszponzív.
A reszponzív webdesign csak egy lehetséges, de nem ez az egyedüli mobilbarát választás. Még két másik lehetőség is rendelkezésre áll. Az egyik a dinamikus kiszolgálás (dynamic serving), a másik pedig az elkülönített oldalak (fully separated pages) rendszere.
A dinamikus kiszolgálás előnye, hogy egymástól független oldalsablonokat lehet vele tervezni, így akár egyszerre tudunk mobileszközre, tabletre vagy akár okostévékre is optimalizálni.
A teljesen elkülönített oldalak esetében pedig külön weboldalt tudunk fenntartani az asztali (desktop) nézetnek és a mobileszközöknek (pl: m.domain.com). Ha megnézzük a New York Times weboldalát, akkor azt látjuk, hogy az asztali változat nytimes.com címmel érhető el, mobilról viszont a mobile.nytimes.com címen. Ez az oldal nem reszponzív, de mobilbarát. Ha megnézzük a piacesprofit.hu weboldalát, akkor itt viszont egy reszponzív oldalt találunk. Mind a két oldal mobilbara optimalizált tehát, csak más technikai megoldással érik ezt el.
Ezekhez persze különböző specifikációk, fejlesztési igények és költségkeret tartoznak, amit a döntés során figyelembe kell venni. Ha többet szeretne tudni a technológiai részletekről és megoldások előnyeiről és hátrányairól ezt a mobilbarát oldalakkal kapcsolatos cikket érdemes elolvasnia.
Olvass tovább!
Legyőzte a Google az Apple-t - nem csak a márkaérték a fő szempont!